Kihagyhatatlan
2024. október 31., csoporttal járt itt 55 Aki szereti a szecessziós stílusú iparművészeti tárgyakat, annak feltétlenül el kell mennie egyszer a Ráth György-villába Budapesten, a Városligeti fasorban. Utána már nem kell, mert biztosan megy magától is újra. Elsőre ugyanis nem lehet mindent alaposan megnézni, emlékezetbe vésni a sok csodát.
És a bezárása miatt ideszorult Iparművészeti Múzeum munkatársai rendre olyan tartalmas programokkal jelentkeznek, hogy azokért is érdemes ellátogatni hozzájuk. Nemrégiben így teremtettem magamnak alkalmat a villa gyűjteményének megtekintésére, amikor a Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében A művészi üveg változatos funkciói a szecesszióban címmel tartottak vezetett műtárgybemutatást. Mert imádom a szép üvegeket! Maga a villa szerényen húzódik meg a kerítés és a szépen gondozott kertecske mögött, külsejében nem is idézi a szecessziót: Az eklektikus villaépületet 1901-ben vásárolta meg Ráth György, amit a felújítás után ő és a felesége műtárgyakkal rendeztek be. Fontos megjegyezni róla, hogy nemcsak elismert műgyűjtő volt, hanem az Iparművészeti Múzeum (IM) első főigazgatója is. Ma az IM-hez tartozó Ráth György-villa ad otthont a múzeum szecessziós gyűjteménye legszebb darabjait felvonultató, A mi szecessziónk című állandó kiállításnak. De a berendezés, a tárgyak elrendezése nem múzeumi szokványokat követ, hanem mintha egy lakott villában járnánk. Ez talán az egyetlen apróság, amit hiányként fel tudok említeni, hogy bár egy nagypolgári lakásban sétálgat a látogató, mégis múzeumi tárgyakat lát, azokkal ismerkedik. Jó lenne, ha ehhez, mondjuk helyiségenként kapna egy tárgyismertetőt. De a vezetett programokon való részvétellel ezt is magas szinten lehet pótolni.
Milyennek találod ezt az értékelést?
Átlagos
2024. október 24.a párjával járt itt 35 Majd még jövünk a Black Cat Cafe-ba, hogy eldöntsük, hogy is állunk vele. Engem gyerekkori nosztalgia fűz a helyhez, hiszen itt volt a híres Tünde Cukrászda, és anno jó sok gesztenyepürét elpusztítottam itt. Akkor még megvolt valami a békebeli cukrászda-hangulatból. Most kicsit sivár laboratóriumi jelleg uralja a kávézót, főként a kiszolgáló pult részét.
Nekem nem volna kedvem hosszan ücsörögni, barátnői csevegést folytatni a Black Catben, hiába a próbálkozás fali képpel, színes fotelekkel. A sütik nagyon jól néznek ki a pultban, és nem is eltúlzottak az árak. Majd kipróbáljuk máskor. Most gyors uzsonnára tértünk be. Ettünk egy-egy szendvicset, rendben voltak. A kisüveges ásványvizek viszont, egy szénsavas, egy mentes, majdhogynem langyosak voltak, és senki nem is kérdezte előre, hogy hűtöttet szeretnénk vagy nem. . .
3Ételek / Italok
4Kiszolgálás
3Hangulat
4Ár / érték arány
4Tisztaság
Milyennek találod ezt az értékelést?
Átlagos
2024. október 24.a párjával járt itt 35 Most októberben ünneplik Szolnokon a Magyarok Nagyasszonya templom, ismertebb nevén a Vártemplom római katolikus templom felszentelésének 200. évfordulóját. Ebből az alkalomból egész programsorozatot szerveztek. Mi azért ma látogattunk el a templomba, mert egész napos szentségimádást tartottak, ilyenkor szabadabban körbe lehet nézni odabenn, és a ritkán megtekinthető oltári szentséget is kihelyezik az oltárra, azt is láthattuk.
Az épület kívül-belül fel lett újítva pár éve, így mindent tökéletes állapotban van. A templom külső megjelenése tiszta vonalakat alkalmazó klasszicista jegyeket mutat, míg belül a fontosabb elemek, a főoltár, a szószék, de a padok is empire stílusúak. Magyarországon ritkán találkozhatunk a napóleoni empire stílussal, amely a klasszicizmus egyfajta betetőzése, de érdekes módon az idén több helyen is láttuk kirándulásaink során. Most itt is. Igazán szépen illeszkedik a két közeli stílusvilág. Ami még sajátosnak mondható az egykori vár területén megépült templommal kapcsolatban, az a törekvés, hogy őrizzék az épület és a plébánia múltját. Számos emléktábla hívja fel a figyelmet fontos történésekre, szereplőkre, a 100 évvel ezelőtti felújítást adakozással segítő hívekre. A főoltárkép Pólya Iván, szolnoki születésű festőművész munkája, mely Szűz Máriát és a Sátánt legyőző Szent Mihály főangyalt ábrázolja. Megemlítendők még a szobrok: A szentély egyik oldalsó kiöblösödésében Szent II. János Pál pápa szobra áll, amely erősen hasonlít Kovács Jenő szobrászművész Debrecenben és Miskolcon lévő szobrához, de itt nem sikerült megtudnunk, hogy ez is az ő alkotása-e. A templomban látható Szent István szobor gipszből, gyárilag készült alkotás, mely a többi gipszszoborral együtt az I. világháború után került a templomba. De kell, hogy legyen róla plasztikus ábrázolás, hiszen a szolnoki várplébániát Szent István király alapította. Az épület előtti tér is az első királyi uralkodónk nevét viseli, és ott igazi művészi alkotásként, Győrfi Sándor karcagi szobrászművész megformálásában láthatjuk a királyt. De erről a műről majd legközelebb.
Milyennek találod ezt az értékelést?
Gyenge
2024. október 8.a párjával járt itt 25 Miután Dégen nagyszerű kávézóban pihenhettük ki a kastélytúra fáradalmait, finom kávéval és pici befőttes üvegben árult különleges jégkrémmel, hasonló élményre számítottunk Nádasdladányon is. A kastély honlapján ígérik is, hogy az épület romantikusan arisztokratikus hangulatát kívánják a kávézóban is megidézni a vendégek számára.
Egy szeletet és egy cseppet abból a miliőből, amely a kastély lakóit és vendégeit körülölelte. A környezet, ahol a vendégek leülhetnek, valóban elegáns, arisztokratikus étkező benyomását kelti, tökéletesen ideillő része a kastélynak. Mintha mi is a Nádasdyakkal együtt ülnénk. Csakhogy, csakhogy, ahol a kávét, sütit meg lehet venni, az a helyiség iskolai büfé szinten van kialakítva, és a kínálat is ilyen. A párom szerint a kapucsínó az alsóközéposztályba tartozott a minősége alapján. Én pedig elrettentem a sütiket látva a pultban, mert úgy néztek ki, mintha kisiskolás lányok készítették volna őket a süti-tanfolyam első óráján. Csalódás volt!
3Ételek / Italok
3Kiszolgálás
4Hangulat
3Ár / érték arány
4Tisztaság
Milyennek találod ezt az értékelést?
Kihagyhatatlan
2024. október 7.a párjával járt itt 55 Egy angol kastély Pannóniában. A legendák kastélya. Az örök szerelem háza. Egyike a kastélyprivatizálásban felkínáltaknak. Csak hogy néhányat említsek bevezetőül a Nádasdyak Nádasdladányon lévő kastélyára használatos tömör leírásoknak.
Amelyekhez még hozzá kell tennem, hogy a kastély, amelyet csak némi szerencsével lehet látogatni, olyan gyakran van elzárva a közönség elől filmforgatások miatt. Itt forgatták például a Drakula-sorozatot és A gyertyák csonkig égnek című magyar filmet Márai regényéből. Nyár elején nekünk sem sikerült filmforgatás miatt megnéznünk a kastélyt, nyár végén viszont kifogtunk egy nyitva tartó időszakot. Kár lett volna kihagyni. A Nádasdy család több évszázados múltra tekinthet vissza, mi viszont nem nagyon tudtunk róluk előzőleg semmit. Pedig hát azt olvasom, hogy a família jelentős szereplője volt Magyarország történelmének. De hogy a közismertségükkel talán maguk sem voltak megelégedve, erre utal, hogy ezzel a különleges kastéllyal, annak berendezésével a nemzetség emlékezetét és dicsőségét is szolgálni kívánták. A mesébe illő, tornyos, kőcsipkés angol Tudor-stílusú, egyesek szerint skót jegyeket is mutató kastély építtetői az 1870-es években Nádasdy Ferenc, Komárom vármegye főispánja és felesége, Zichy Ilona voltak. Az asszony azonban nem érte meg a kastély elkészültét, fiatalon a kolerajárvány áldozata lett. A férj egyedül folytatta a nagy építkezést, nem nősült újra. Az épület berendezésekor szinte kultuszt teremtett felesége köré, több szobában is láthatjuk a rá emlékező festményeket, berendezési tárgyakat. De a gróf a Nádasdy családnak is meg kívánta teremteni a méltó emlékezetét, ezért kialakíttatta az ősök csarnokát, a legreprezentatívabb termet a kastélyban. Itt helyezték el az építtető házaspárén kívül a család jelesebb tagjainak portréját. A legdíszesebb ősgaléria, amely Magyarországon valaha készült. írja róla a családtörténeti magazin. Az ősök galériáján kívül számunkra a könyvtárszoba volt a legmegkapóbb, mert hiszen az is egyfajta galériája a múltnak. És milyen szép! A kastélyt felkeresők egyénileg is végigjárhatják az épületet, ehhez tájékoztató Visual Guide eszközt lehet bérelni. De mi inkább a vezetett csoporthoz csatlakoztunk, hogy minél jobban megismerkedhessünk a Nádasdyak egykori lakhelyével.
Milyennek találod ezt az értékelést?
Kihagyhatatlan
2024. október 6.a párjával járt itt 55 Most még az eddigi állami kezelési rend szerint lehet látogatni a privatizálásra meghirdetett kastélyokat, így a szépen felújított dégi Festetics-kastélyt is, ahová dunántúli kirándulásunk során elsőként betértünk. Dég közel van a Balatonhoz, így könnyen összeilleszthető volt a két úti cél.
A dégi Festetics-kastély az egyetlen olyan klasszicista stílusú kastély, amely a mai napig látogatható Fejér megyében. Ezenkívül egyedi az is, hogy itt található Magyarország legnagyobb, 300 hektáros angolparkja, amely körülöleli a kastélyt, és több mint fele a látogatók által is bebarangolható. Az épület látványa, főként a hátsó oldali, valójában főbejárati homlokzat pedig sokaknak lehet ismerős, ha nem is jártak még Dégen. A nagy sikerű Kincsem című film több jelenetét ugyanis itt vették fel. A kastély az 1810-es években gróf Festetics Antal megbízásából épült, aki a tervezéssel az általa már korábban is foglalkoztatott neves építészt, a magyar klasszicista építészet kiemelkedő képviselőjét, Pollack Mihályt bízta meg. Olyan magyarázatot is olvastunk itt, hogy az építésznek ez a kastély volt egyfajta előtanulmány a Magyar Nemzeti Múzeum megtervezéséhez. Párját ritkító Dég kastélya azért is, mert találkozhatunk gazdájának a szabadkőműves mozgalomhoz való kötődésének emlékeivel. A rejtélyes, tiltott, titkos mozgalom bemutatásának külön termeket szenteltek az emeleten. Nem állítom, hogy elolvasva az ottani magyarázatokat most már jól értjük, mi is volt ez a szervezet, de akit érdekel, ezen az alapon elindulhat. Mi inkább a földszinti ovális teremben gyönyörködtünk belülről, merthogy kívülről a titkos összejövetelek elrejtése érdekében, nem nagyon feltűnő az ott léte. Az viszont feltűnő, hogy szinte egységes, empire stílusú a ház berendezése, ami Magyarországon nem gyakori stílus. Megtudtuk, hogy egy magángyűjtemény darabjait láthatjuk. Érdesség az is, hogy a szépen felújított és berendezett helyiségek kontrasztjaként bemutatnak néhány eredeti állapotában meghagyott kis szobát is. A kastélyban óránként indult vezetett látogatás, amikor ott jártunk. Sok érdekességet megtudtunk és kérdezhettünk is a vezetőtől. Mondhatni, kötelezően megtekintendő még a parkban egy kis tavacska mellett található Hollandi-ház, amely ugyancsak ritkaság, de nekünk a késő nyári melegben erre már nem volt erőnk. Inkább pihegtünk egy kicsit, és finomságokat fogyasztottunk a kastély kitűnő kávézójában.
Milyennek találod ezt az értékelést?
Kihagyhatatlan
2024. október 6.a párjával járt itt 55 Őrségi túránk során kihagyhatatlan volt, hogy elmenjünk Velemérbe megnézni az Árpád-kori, az 1200-as évek végén épült, csodákkal teli templomot. Szinte mindenki úgy beszél róla, mint az Őrség legszebbjéről. Kivéve a templom bejáratánál a belépőt megfizettető nénikét, aki felhívja az érdeklődők figyelmét, hogy ez bizony már valójában nem az Őrség.
Velemér a Muravidékhez tartozik, amelynek nagy része 100 éve odaát van a határon túl, Szlovéniában. Nekik, az ott élőknek ez nyilván fontos, a nem múló veszteség. Nekünk, az ország távoli részéről odalátogatóknak nem tűnik másnak ez a környék, mint az Őrség. Hullámzó zöld dombok, békés csend és a fák között megbúvó, a Szentháromság tiszteletére épült templom. Viszont nem volt ez mindig így, meséli a néni. Hajdan nem volt befásodva a kis dombtető, így minden irányból látták a népek a templomot. De miért is olyan csoda ez a kis templom? Két okból is. Az a kevés és szűk ablakrés, amelyet kialakítottak a hajdani építők a vastag falban, jeles napokon világítják meg a falakat díszítő páratlan szépségű freskókon látható egyes alakokat. És hát természetesen ezek a freskók jelentik a templomocska nagy csodáját. Az egyik beszámolóban azt olvasom, hogy Ennyi falfestményt, ennyi fríz-szerűen, hosszan egybefüggő freskó-sort sehol sem találni az országban, mint amennyit a mindössze 79 lakosú Velemér temploma őriz. És sok közülük kifejezetten jó állapotban van, köszönhetően annak, olvasom ezt is, hogy a reformáció idején a reformátusok hosszú időn át használták a templomot, s vallási előírásaiknak megfelelően mésszel lemeszelték a falakat. A több rétegű mész így megvédte a freskókat. Legalábbis jó részüket, mert sajnos nem mind maradt meg vagy csak töredékeiket láthatjuk ma. De hogy melyik freskó mely szenteket és milyen bibliai jeleneteket ábrázol, annak felismerésére jó, ha előre alaposan felkészül a látogató. A templomban ugyanis, állítólag az illetékes katolikus püspök utasítására, tilos idegenvezetést tartani. . . A szakszerű tájékoztatás szegényes pótlékaként eligazító táblákat helyeztek ki székekre, azokat böngészgetik a látogatók. Aztán vagy sikerül a helyes azonosítás vagy nem. Én például addig tekergettem a szentélyben a nyakam, hogy már szédültem kicsit. Mégsem vagy éppen ezért nem vettem észre, amit pedig nagyon szerettem volna, a freskókat készítő Aquila János önarcképét, Európa legrégebbi önarcképeként az északi falon. Sajnálom! Nagyon sajnálom! A freskókról készült fotók színvilágát digitálisan megerősítettem kicsit, hogy jobban értelmezhetők legyenek. A helyszínen a fényviszonyok segítenek.
Milyennek találod ezt az értékelést?
Érdekes
2024. október 5.a párjával járt itt 45 Nekünk nem lett a Balaton lételemünk, mindig messze voltunk tőle. Így a tavon való hajókázás is ritka élmény volt az életünkben. De talán éppen ezért most, hogy két este volt módunk sétálgatni a siófoki kikötőben, elvarázsolva néztük az alkonyatban hazatérő hajókat. A Kisfaludy volt az első balatoni gőzhajó, amely 1846 és 1887 között volt szolgálatban.
Mi mégis itt láttuk most Siófokon, ugyanis 2014-ben újra megépítették, hogy sétahajóként üzemeljen. Jelenleg a Balaton egyetlen lapátkerekes hajója. Aztán beállt a két hatalmas, igen látványos új katamarán is, a Balaton és a Tomaj, amelyeket a szlovákiai Komárom hajógyárában építettek és tavaly kerültek vízre a Balatonon. Egyenként 350 utast vihetnek egy időben a partok között. Szívesen lennék jövő nyáron az utasuk.
Milyennek találod ezt az értékelést?
Érdekes
2024. október 5.a párjával járt itt 45 Láttam én már régebben ezt a szoboregyüttest Óbudán, ott is a Fő téren, mint itt. Ez az alkotás annak másodpéldánya, a szoboralakok egymáshoz képest kis helyzetváltoztatással. De abban nem vagyok biztos, hogy ott vagy itt minden arra járó, az életnagyságú bronz nőalakokat nézdegélő tudná, felismerné, hogy nem tisztes dolgozó nők várakoznak az esőben a buszmegállóban, hanem utcalányok várják az ügyfeleket.
Ráadásul nemzetközi a kínálat, Varga Imre maga nyilatkozta, hogy az első figura francia, a baloldali magyar, van egy angol és egy német. De ha nem egyértelmű a nézőnek, milyen munkában is lettek ezek a női arcok ilyen fáradtak, egykedvűek, akkor nem mindegy?
Milyennek találod ezt az értékelést?
Kihagyhatatlan
2024. október 5.a párjával járt itt 55 Idilli nyárvégi napsütésben, elgondolkodtató, de tematikájuk miatt mégsem mellbevágó Varga Imre-szobrok után egyszer csak egy nyírfa lágy, zöld levelei alatt megláttunk egy meghökkentő háborús szoboregyüttest a Fő téren. Nekünk rögtön és kétségbevonhatatlanul I.
világháborús mementónak látszott, és még nem találtam arra utaló információt a neten, ami ezt a vélekedésünket határozottan cáfolta volna. Nem is tudom, ki nevezte el Mementó a II. Magyar hadseregért című műnek. Igaz, van az ezt érintő alkotói folyamatról a Szoboroldalon, a kozterkep. hu-n egy a szobrásztól származó visszaemlékezés, de azt sem találom egyértelműnek ilyen vonatkozásban. Viszont az köztudott, hogy az I. világháborúból tért vissza nagyon sok sebesült férfi végtagok nélkül, mankóval, műlábbal és képletesen szólva fejetlenül, vagyis súlyos mentális és pszichés zavarokkal. Mert olyan volt az akkori harcmodor, a harcászati eszközök. És hát ott vannak a falevelek a szoboralakok lábánál, szerintünk II. Vilmos német császár 1914 augusztusában tett kijelentésére emlékeztetve, hogy Mire a falevelek lehullanak, győztes katonáim otthon lesznek. Nem lettek. . . De a lényeget illetően nem is annyira fontos, hogy az I. vagy a II. világháború poklából kerültek haza a súlyosan sebesült, megcsonkított katona férfiak. Áldozatok voltak és nem hősök, ahogy Ugor kolléga is írja. Ekként kellene rájuk és a magyar történelem gyászos korszakaira, de leginkább ezek felelőseire emlékeznünk.
Milyennek találod ezt az értékelést?
314 értékelés / 32 oldalon
Az értékeléseket az Ittjártam.hu felhasználói írták, és nem feltétlenül tükrözik az Ittjártam.hu véleményét.